50-vuotias B. Braun Suomi
Suomen B. Braun perustettiin vuosikymmenelle, joka lopulta muutti koko suomalaisen terveydenhoitojärjestelmän.
Kaikki alkoi kesäkuussa 1970
B. Braunin Suomen tytäryhtiö on perustettu 12. päivä kesäkuuta vuonna 1970. Yhtiö juhlii siis tänä vuonna 50-vuotissyntymäpäiväänsä.
Suomen B. Braunin virallinen nimi on nykyään B. Braun Medical Oy. Se on saksalaiskonsernin vanhin myyntitytäryhtiö Pohjoismaissa. Konserni on perustettu vuonna 1839, kun perustaja Julius Wilhelm Braun osti apteekin Melsungenista. Nykyään konserni on globaali, toimistoja on yli 60 eri maassa. Se työllistää 64 585 ihmistä eri puolilla maailmaa.
B. Braun oli tunnettu Suomessa jo ennen oman myyntiyhtiön perustamista, koska Suomen Punainen Risti maahantoi yhtiön verensiirtolaitteita. Yhtiön perustamisen jälkeen sen ensimmäinen konttori sijaitsi Helsingissä Roihupellossa. Sieltä muutettiin muutaman vuoden kuluttua keskustaan Mannerheimintielle.
70-luvulla Suomea hallitsi tasavallan presidenttinä Urho Kekkonen, maaltamuutto kaupunkeihin kiihtyi koko vuosikymmenen ja Suomi solmi vapaakauppasopimuksen Euroopan talousyhteisön ETYn kanssa vuonna -73. Kuplavolkkarin radiossa soi Badding ja Juice, ja Pohjois-Karjala -projekti kohensi kansanterveyttä Itä-Suomessa.
Manuaalista työtä
B. Braunin varasto sijaitsi Helsingin keskustassa Annankadulla kellaritilassa. Henkilökuntaa oli alle kymmenen henkilöä. Arki oli luonnollisesti silloin hyvin manuaalista. Tilaukset merkittiin hiilipaperille, varastomiehet hakivat keikat konttorilta ja ajoivat jokaisen keikan jälkeen konttorille frankeerauksia hakemaan. Frankeeraaminen tarkoittaa toimittamista niin, että rahtikustannuksen maksaa lähettäjä.
Yksi Suomen B. Braunin pitkäaikaisimmista työntekijöistä Peter Orädd tuli yhtiöön töihin neljä vuotta toiminnan alkamisen jälkeen. Hän työllistyi suoraan armeijasta.
– Elo oli tietysti kaiken kaikkiaan silloin erilaista kuin nykyään. Koskien myös työelämää. Aluksi se oli vielä toiminnan vauhtiin saamista. Silloin tehtiin kovasti töitä pienellä porukalla. Läheisiin sairaaloihin, kokolailla pääkaupunkiseudulle, veimme lähetykset itse autolla. Kauemmas lähetettiin tavararahtiasemalta, joka sijaitsi sittemmin palaneilla makasiineilla, Orädd muistelee.
Varastokirjanpitoa varten toimistolla oli kaappi, jossa jokaiselle tuotteelle oli tuotekortti. Konttoristi merkitsi sinne kaikki varastoon tulleet ja sieltä myydyt kappaleet.
– Suomen B. Braunin työntekijöistä moni on ollut rakentamassa yhtiötä vuosikymmenien ajan. Toiminta on kehittynyt heidän mukanaan. Heidän sitoutumisensa on mahdollistanut palvelun laadun, joka näkyy suomalaisen terveydenhuollon luottamuksena. Emokonsernin laadukkaat tuotteet sekä jatkuva kehitystyö yhdistettynä suomalaisten työntekijöiden asiantuntemukseen ja sitoutumiseen ovat avain siihen, miksi kotimainen terveydenhuolto arvostaa B. Braunia, B. Braun Medical Oy:n toimitusjohtaja Voitto Pajulehto sanoo.
Terveydenhoito mullistui 70-luvulla
Suomalainen terveydenhoito koki vuonna 1972 sodanjälkeisen ajan ehkä merkittävimmän uudistuksensa, kun kansanterveyslaki säädettiin. Se velvoitti jokaisen kunnan huolehtimaan kuntalaistensa perusterveydenhuollosta perustamalla terveyskeskus joko yksin tai yhteistyössä naapurikuntien kanssa. Tämä toi useita terveyspalveluja saman katon alle ja lisäsi terveydenhuollon järjestäytyneisyyttä. Kun sairaala tai terveyskeskus teki tilauksen, B. Braunin edustaja soitti siitä konttorille lähimmästä puhelinkioskista.
Sairaaloita 70-luvulla valmistui muun muassa Porvooseen, Seinäjoelle ja Lahteen. Sairaaloiden toiminta oli kuitenkin kovin erilaista kuin nykyään, sillä vielä ei tehty päiväkirurgiaa, magneettikuvauksia eikä pallolaajennuksia.
80-luvulle tultaessa B. Braun muutti Espooseen Matinkylään, jossa kaikki silloiset osastot eli konttori, myynti ja varasto toimivat samassa paikassa. Perustettiin oma puhelinvaihde, tuotevalikoima laajeni ja työntekijöiden määrä alkoi kasvaa. Kehityksen vauhti kiihtyi.
B. Braun kasvoi 90-luvun alussa Aesculapilla
Aesculap oli aikanaan B. Braunille tärkeä mahdollisuus palvella terveydenhuoltoa yhä monipuolisemmin. Outi Voipio-Airaksinen on ollut mukana Aesculapin alusta saakka.
Outi Voipio-Airaksinen saapui töihin B. Braunille vuonna 1991. Se ei tapahtunut aivan tavanomaisesti rekrytoinnin kautta, vaan hän kuului pakettiin Aesculapin siirtyessä B. Braunin organisaation osaksi myös Suomessa.
– Se oli iso muutos molemmille osapuolille. Aesculapille tietysti jo ihan siksi, että toiminta oli aikaisemmin ollut edustuksena Instrumentariumissa, mutta myös B. Braunille, joka sai Aesculapin mukana valikoimaansa uudenlaisen tuotekokonaisuuden. B. Braun oli tunnettu erityisesti tuotteista anestesiaan ja tehohoitoon, kun taas Aesculap lähinnä kirurgiaan, liiketoimintayksikön päällikkö Voipio-Airaksinen valaisee.
– B. Braunin tuotteita myytiin tusinoittain ja lavoittain, Aesculapin taas kappaleittain. Olihan se jännittävää aikaa, kun oli niin paljon uutta. Aloitin ikään kuin uuden yksikön B. Braunin sisällä, hän tiivistää eroavaisuuden.
Aesculap oli jo tuolloin maailman suurimpia kirurgisten instrumenttien valmistajia. Lisäksi tuotevalikoimaan kuului tuolloin muun muassa moottorijärjestelmiä, implantteja sekä erikoisuutena sterilointikontainerit, jotka edesauttoivat liiketoiminnan aloittamista B. Braunilla. Kontainer on Aesculapin innovaatio, joka syntyi, kun alalla siirryttiin settiajatteluun. Innovaatio on kasvanut vuosien mittaan todella merkittäväksi tuotteeksi sekä maailmalla että Suomessa – ja on sitä edelleen.
– Moni asia muuttui, kun Aesculap siirtyi B. Braunille. Alussa oli tosiaan haastava rakennusvaihe, mutta kun pääsimme vauhtiin, toiminta kyllä selkeytyi B. Braunia edeltäneestä ajasta, Voipio-Airaksinen miettii.
Hän korostaa Aesculapin ja B. Braunin sisällä elävää yhteisöllisyyttä.
– Minun on aina ollut helppoa sitoutua toimintaamme. Saksa on minulle henkilökohtaisesti tärkeä maa, ja suhteet konsernimme Saksan päähän ovat olleet hyvät. Tunnen konsernin perheyritystaustan arvokkaaksi. Ja saksalaisuus näkyy selkeästi, Voipio-Airaksinen toteaa.
Kun autopuhelin ei toiminut, soitettiin lennättimestä
Siitä on 34 vuotta, kun Pekka Ylitervo aloitti uransa B. Braunilla. Maailma ympärillä on luonnollisesti muuttunut ajan kuluessa kokonaisvaltaisesti. On tullut internet, digitalisaatio ja B. Braunin toiminta on kehittynyt yhä globaalimmaksi. Silti aluepäällikkönä nykyään työskentelevä Ylitervo sanoo, etteivät perusasiat ole muuttuneet.
– Terveyden ja terveydenhuollon edistäminen laadukkailla tuotteilla. Asiakkaiden kohtaaminen heidän työpaikoillaan ja sopivien tuotteiden valitseminen yhteistyössä. ”Sharing Expertise”, kuten B. Braunin slogan sanoo. Siitähän tässä on kysymys, Pekka konkretisoi.
Toki tuotteiden varsinaista loppukäyttöä edeltävä prosessi – kilpailutus, hankinta ja logistiikka – on muuttunut täysin. Ylitervo naurahtaa muistellessaan vanhoja.
– Aloittaessani asiakkaat antoivat tilauksia mukaan ja ne soitettiin autopuhelimella firmaan. Puhelut tilattiin puhelunvälittäjän kautta. Autopuhelimen kuuluvuusalueet olivat hyvin rajatut ja usein piti mennä lennättimeen soittamaan. Tiedonsiirron välineiden ja menetelmien muutos on helpottanut mutta myös laajentanut työn kuvaa.
B. Braun on ollut jo vuosia Ylitervon erikoisalueessa infuusiotekniikassa markkinajohtaja Suomessa. Konkari kiittelee jatkuvuutta työnantajan toiminnassa ja tuotevalikoimassa. Esimerkiksi infuusioautomaattien letkuston malli on vaihtunut vain kerran hänen uransa aikana, vaikka laitemalli on muuttunut. Asiakkaan ei ole tarvinnut pohtia, mikä letkusto mihinkin laitteeseen sopii.
– B. Braunin toiminta on ollut hyvin vakaata. Tämä on perheyritys. Mielestäni se näkyy vakautena ja jatkuvuutena. Asiakkaatkin sanovat usein, että B. Braunin toiminnassa on pysyvyyttä ja tuotteet ovat korkealaatuisia.
– Oma työni on aina tuntunut haasteelliselta ja kiinnostavalta. Olen tykännyt työstäni. Matkalaukun pakkaaminen on joskus kyllästyttänyt, työt eivät koskaan, Ylitervo sanoo.
Paitsi maailma, B. Braun Suomen ympärillä on vuosien mittaan muuttunut myös suomalainen terveydenhuoltojärjestelmä. Ylitervo muistuttaa, ettei siinä kehityksessä mukana pysyminen ole itsestäänselvyys, mutta B. Braun on onnistunut hyvin.
– Sairaaloiden hankintakuviot olivat tietyllä tavalla murroksen alussa jo minun aloittaessa työni B. Braunilla. Kilpailutuksia ja hankintoja teki sairaalasta riippuen lääkäri, ylihoitaja, osastonhoitaja tai keskusvarastonhoitaja. Siis oman toimensa ohella. Tarjoukset pyydettiin vuosittain. Nyt hankintayksiköt hoitavat kilpailutuksen ja sopimukset ovat monivuotisia, Ylitervo miettii.
Mukana kasvua rakentamassa viidellä vuosikymmenellä
Liikemieskonkari Bror Krause on osallistunut Suomen B. Braunin matkaan kaikilla viidellä vuosikymmenellä. Hän oli mukana yrityksen hallituksessa vuosina 1972–2017, eli mittavat 45 vuotta. Vaativissa johtotehtävissä pitkään toiminut Krause on kuulunut useiden yritysten johtoryhmiin sekä hallituksiin. Hän on yhä mukana muun muassa Handelsgilletin eli Suomen vanhimman liikemiesseuran toiminnassa.
Myös rouva Käthe Krause on osallistunut B. Braunin toimintaan – aluksi jopa tiiviimmin kuin miehensä. Hän oli yrityksen kirjanpitäjä ensimmäisten 13 vuoden ajan vuosina 1970–1983.
Kesällä 1970 vastaperustetun Oy Medical Braun Ab:n tilintarkastaja Edmond Moberg soitti Brorille ja kyseli neuvoa. Silloinen toimitusjohtaja Putte Sandlund kaipasi apua kirjanpitoon ja raportointiin. Käthe Krausella oli tehtävään vaadittava koulutus sekä paljon käytännön työkokemusta, joten hän sai paikan. Tuohon aikaan kirjanpitoa hoidettiin Taylorix-menetelmällä, joka oli työläs manuaalinen läpikirjoitusmenetelmä. 1980-luvun alussa rouva Krause oli mukana rakentamassa uutta ATK-järjestelmää yrityksen kirjanpitoon. Sen jälkeen hän keskittyi hoitamaan perheen kolmea lasta.
Hallitusammattilaisesta väliaikainen toimitusjohtaja
Bror Krause on nähnyt Suomen B. Braunin kehityksen aina alkuvuosista asti. Hän aloitti Oy Medical Braun Ab:n hallituksessa vuonna 1972. Yritys toimi sillä nimellä Suomessa 30.11.1997 asti.
Hallitustyön lisäksi Krause toimi yhtiön väliaikaisena toimitusjohtajana vuonna 1989, kun uutta henkilöä etsittiin tehtävään. Saksan pääkonttorilta Melsungenista työtä ohjasi sukunimikaima Joakim Krause. Tilapäinen järjestely päättyi parin kuukauden jälkeen, kun tehtävään palkattiin yrityksen pitkäaikaisin toimitusjohtaja Juha Saukkonen. Hänellä oli syvä osaaminen sairaaloiden toiminnasta sekä laajat verkostot alalla.
Vuotta myöhemmin elokuussa 1990 Saukkonen ja Krause palkkasivat yhdessä talousjohtajaksi Voitto Pajulehdon. Tämä ratkaisu kantoi pitkälle. Saukkosen ja Pajulehdon ansiokas yhteistyö kiritti B. Braunin uudenlaiseen kasvuun. Pajulehto siirtyi toimitusjohtajaksi Saukkosen jälkeen vuonna 2016.
Yhteinen kieli ja mentaliteetti
Suomen markkinoilla B. Braunin tuotteet ovat saaneet alusta lähtien hyvän vastaanoton. Saksalaista laatua arvostettiin jo 1970-luvulla. Toimitusvarmuus auttoi vakiinnuttamaan aseman luotettuna kumppanina.
Yhteistyö Saksan pääkonttorin ja Suomen B. Braunin välillä on toiminut mutkattomasti alusta lähtien. Krausen mukaan kielitaidolla on ollut siinä keskeinen merkitys. Alkuvuosina työntekijät osasivat erinomaisesti saksaa, mikä teki yhteydenpidosta heti sujuvaa. Suomalaisten mentaliteetti kävi myös yksiin saksalaisen täsmällisyyden kanssa. Nykyisin globaaliksi kasvaneen yrityksen virallinen kieli on englanti.
Pääkonttorilla on oltu Suomen tytäryhtiön toimintaan erittäin tyytyväisiä. Siksi Suomi on myöhemmin saanut keskeisen roolin suhteessa lähialueisiin. Baltian maihin perustettiin 1990-luvun puolivälissä Suomen B. Braunin tytäryhtiöt. Pohjoismaiden B. Braun -yhtiöiden taloushallintoa hoidetaan nykyisin Suomesta käsin. Pienestä lähtenyt yritystoiminta on 50 vuoden aikana vakiinnuttanut asemansa ja kurottanut jopa Suomen rajojen ulkopuolelle.
Monta vuosikymmentä samalla työnantajalla
Yli 30 vuotta samalla työnantajalla – se on nykyään harvinaista. Suomen B. Braun on tässä poikkeus. Monet B. Braunin työntekijät ovat viihtyneet talossa pitkään. Tiina Kekki ja Teija Viitsalo aloittivat työt lähes yhtä aikaa 35 vuotta sitten. Nyt eläkkeellä oleva varastopäällikkö Peter Orädd teki koko työuransa B. Braunilla. Kun toimintaympäristö kehittyy, samalla syntyy kokonaan uusia työnkuvia. Alkuvuodesta 2019 lähtien Jukka Talus on työskennellyt pumppujen ja Medical IoT-sovellusten parissa, joilla pumput voi yhdistää sairaalan tietoverkkoon.
Suomen B. Braunin henkilöstö on vuosien varrella kasvanut moninkertaiseksi. Tällä hetkellä henkilöstöön kuuluu 53 ihmistä, joista noin puolet työskentelee kentällä ja puolet uudella toimistolla Helsingin Pitäjänmäessä. Noin joka viides on ollut saman työnantajan palveluksessa jo useamman vuosikymmenen: pitkän linjan braunilaisia on tällä hetkellä noin kymmenen. Lisäksi moni on vastikään jäänyt eläkkeelle.
Henkilöstö alkoi kasvaa 1980-luvulla, kun tuotevalikoimaan otettiin uusia tuotteita, kuten neulat, ruiskut, ommelaineet ja pumput. 1980-luvun alussa koko B. Braun muutti ensimmäistä kertaa samaan rakennukseen. Konttori, myynti ja varasto sijaitsivat saman katon alla Matinkylässä. Työyhteisöstä tuli tiivis, kun henkilöstössä oli paljon saman ikäistä ja henkistä väkeä. Keväisin ja syksyisin pidettiin pihatalkoot, jossa grilli kuumeni ja varastolla tanssittiin. Sittemmin toimisto on muuttanut Suomenojan ja Munkkivuoren kautta Pitäjänmäelle. Viidenkymmenen vuoden aikana toimisto on sijainnut kuudessa eri osoitteessa.
Monipuolisuus – se toistuu vastauksissa, kun neljältä braunilaiselta kysyy työn parhaista puolista. Uutta opitaan jatkuvasti ja uusiin työtehtäviin saa koulutusta. B. Braunilla kansainvälistä koulutusta antavat muun muassa Saksa ja Espanja. Osa Suomen henkilöstöstä käy hakemassa oppia ulkomailla ja jakaa tiedon muille. Uusista tuotteista työntekijät kouluttavat toisiaan.
Hyvä kielitaito on toinen braunilaisia yhdistävä ominaisuus. Yhteistyö Saksan emoyhtiön kanssa on tiivistä. Myös eri maiden tytäryhtiöiden välillä vallitsee hyvä yhteishenki. 1990-luvulta lähtien maiden välillä on järjestetty jalkapalloturnauksia. Aluksi vuosittain, nykyään neljän vuoden välein.
Omasta työstään B. Braunilla kertovat Tiina, Teija, Peter ja Jukka.
Konttoristista tuotereklamaatioiden pariin
Yksi 1980-luvun puolivälissä taloon tulleista on Tiina Kekki. Hän käsittelee B. Braunilla tuotereklamaatioita. Työnkuva on muuttunut yhtä matkaa IT-puolen kehityksen kanssa. Kun Tiina tuli B. Braunille konttoristiksi helmikuussa 1985, ATK oli uusinta uutta. Yrityksellä oli käytössä yksi ainoa tietokonepääte, jolla hoidettiin vuorotellen tilaukset, varastokirjanpito ja laskutus. Tiina oli laitteen pääkäyttäjä.
Jo pitkään kaikki B. Braunin järjestelmät ovat toimineet sähköisesti. Tämä on mahdollistanut myös etätyön tekemisen. Tuotereklamaatioiden käsittely on Tiinasta mielenkiintoista, sillä siinä pääsee hyödyntämään monia taitoja, kuten asiakaspalvelua, vian todentamista ja syiden selvittämistä. Ongelmatilanteiden ratkaisemisessa saa käyttää koko ammattitaitoaan asiakkaiden hyväksi.
Koko ura B. Braunilla
Varastopäällikkönä työskennellyt Peter Orädd on nähnyt Suomen B. Braunin kasvun alkuvuosista lähtien. Hän tuli varastolle töihin suoraan armeijasta vuonna 1974. Peter ylennettiin lähes saman tien esimieheksi, ja hän teki koko työuransa B. Braunilla. Eläkkeelle pidetty varastopäällikkö siirtyi vuonna 2013.
Työssään Peter arvosti vapautta ja johdon luottamusta siihen, että asiat hoidetaan niin hyvin kuin pystytään. Aikana ennen sähköisiä tilausjärjestelmiä varastolla seurattiin, että tilaukset olivat loogisia. Jos tilausmäärät kuulostivat liian isoilta, asia varmistettiin heti konttorilta. Välillä asiakkaat eivät huomanneet, että tuote toimitetaan esimerkiksi sadan kappaleen pakkauksessa. Kun tuotevalikoima kasvoi, varastotilaa tarvittiin lisää. Ennätyspäivinä matkaan lähetettiin yli sata lavallista tuotteita päivässä.
Varastolta myynnin puolelle
Teija Viitsalo aloitti työnsä varastolla kesäkuussa 1985. Hän pakkasi, hyllytti ja teki tilauksia. Toimiston puolelle Teija siirtyi myöhemmin, vaikka viihtyikin hyvin varastolla. Toimistossa auennut tehtävä tarvitsi osaavaa tekijää. Nykyisin Teija työskentelee myyntiassistenttina. Hän vastaanottaa ja vahvistaa tilauksia, avaa tuotteet järjestelmiin ja hoitaa logistiikkaa.
Logistiikassa nopeus on valttia. Teijan kohdalle on sattunut varsin mieleenpainuvia tapauksia, kun leikkauksiin tarvittavia tuotteita on toimitettu pikatilauksena taksilla. Nopeimmillaan tuotteet on saatu toimitettua perille alle puolessa tunnissa tilauksesta.
Tulevaisuutta rakentamassa
Kuten monella B. Braunin työntekijällä, myös Jukka Taluksella on kaksi koulutusta. Hänellä on sekä IT-alan että sairaanhoitajan koulutus. Erityislaatuinen yhdistelmä antaa erinomaiset valmiudet työhön B. Braunin pumppujen tuotepäällikkönä.
Esineiden Internet tulee olemaan osa tulevaisuutta myös lääkealalla. Englanniksi siitä käytetään termiä Medical IoT eli Internet of Things. Koska toimiala on uusi, sen kehitystyö tarjoaa kiinnostavia haasteita. Keskeinen ratkaistava asia on kyberturvallisuuden varmistaminen, johon panostetaan salauksia ja palomuureja tiukentamalla.
B. Braun on lisännyt panostustaan Medical IoT:n kehitykseen. Jukka palkattiin alkuvuodesta 2019 kehittämään sovellusten ja ohjelmistojen myyntiä ja markkinointia omalla vastuualueellaan. Sovellusten avulla pumput voi yhdistää sairaalan tietoverkkoon, jolloin hoitajat ja lääkärit saavat ilmoitukset pumppujen toiminnasta ja hälytyksistä suoraan keskusvalvomoon. Keski-Euroopassa sovellukset ovat jo yleisempiä, mutta Suomeen ne ovat vasta tulossa. Jukka kiertää kartoittamassa lääkäreiden ja hoitajien tarpeita, esittelee sovelluksia ja kouluttaa niiden käyttäjiä. Hän tekee myös yhteistyötä sairaaloiden IT-vastaavien kanssa, jotta järjestelmien yhteensopivuus saadaan kohdilleen.
Kiitos!
Haluamme kiittää kaikkia asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneitamme ensimmäisistä 50 vuodesta!
B. Braunin tehtävänä on suojella ja edistää ihmisten terveyttä ympäri maailmaa. Jotta tuotteemme ja palvelumme vastaisivat mahdollisimman hyvin asiakkaidemme tarpeisiin, kehitämme niitä jatkuvasti yhdessä terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Yhteisenä tavoitteena on potilaiden hyvinvoinnin turvaaminen. Uusien innovaatioiden avulla pyrimme helpottamaan ja keventämään hoitotyötä tekevien arkea.
Investoimme konsernitasolla tuotekehitykseen vuonna 2019 lähes 365 miljoonaa euroa. Panostamme tällä hetkellä erityisesti digitaalisten ratkaisujen kehittämiseen. Niiden mahdollisuuksia on hyödynnetty esimerkiksi sairaalan järjestelmiin langattomasti integroiduissa infuusiopumpuissa ja digitaalisessa leikkausmikroskoopissa, joka siirtää videokuvan 3D-näytölle.
Toimintamme johtavana ajatuksena on eilen, tänään ja huomenna tietotaidon jakaminen: Sharing Expertise.