Digitaalisuus on uusi normaali
Digitalisaatio laajenee kaikille elämänaloille. Terveydenhuoltojärjestelmä ei ole tästä poikkeus. Terveydenhuollon toimijat ja alan teollisuus ovat jo jonkin aikaa työskennelleet innovatiivisten digitaalisten ratkaisujen parissa.
Näiden ratkaisujen tuli todistaa itsensä pandemian vaikeissa olosuhteissa - samaan aikaan digitalisaatio terveydenhuollon muilla aloilla eteni rohkeasti, mutta harkiten. Me B. Braunilla kohtasimme myös vakavia haasteita. Kuinka myyntitoiminnot voidaan muuttaa digitaalisiksi? Mikä muuttuu, kun koulutus digitalisoituu jatkuvasti? Ja miten voimme työskennellä tehokkaasti yhdessä etänä? Annamme vastauksia näihin kysymyksiin ja puhumme merkittävistä toimenpiteistä, luovista ideoista ja uusista tavoista edetä.
1. Lähellä asiakasta: myynti
Kun Florian Golinelli puhuu EinsteinVisionista, aihe vie hänet mukanaan. B. Braunin kamerajärjestelmää käytetään mini-invasiivisiin leikkauksiin. Erikoislasien avulla kirurgi näkee yksityiskohtaisen kolmiulotteisen kuvan kehon sisäpuolelta. "Et voi operoida hyvin, jos et näe mitään", sanoo Golinelli, joka vastaa kirurgisista tuotteista Ranskan B. Braunilla. Aikaisemmin kun EinsteinVision-järjestelmä otettiin käyttöön sairaalassa ensimmäistä kertaa, B. Braunin henkilökunta vietti usein useita päiviä leikkaussalitiimin kanssa selittääkseen järjestelmään liittyvät monimutkaiset prosessit ja vastatakseen käyttäjien kysymyksiin. Pandemia iski heti sen jälkeen, kun Golinellin tiimi oli asentanut EinsteinVision-järjestelmän Troyesin Clinique de Champagne -klinikalle koekäyttöön, eikä sairaala enää sallinut ulkopuolisia vieraita. Yhdessä sairaalan kanssa B. Braunin tiimi päätti jatkaa koulutusta digitaalisesti, joka onnistui erinomaisesti.
”B. Braunin myyntipäällikkö ja asiakas eivät tavanneet kertaakaan. "Ennen pandemiaa tätä ei olisi voinut edes kuvitella", sanoo Catherine Bidaut, joka valvoi projektia myyntiosaston toimesta. Hänelle tämä kokemus on vain yksi esimerkki siitä, kuinka digitaaliset työkalut parantavat myynti- ja konsultointiprosessia. Kun aikaisemmin henkilökohtaisen tapaamisen järjestämiseen käytettiin paljon aikaa, nyt perusasiat voidaan selittää videoneuvottelun avulla ja asiat voidaan saada liikkeelle nopeammin. Ja jos käytön aikana ilmenee teknisiä kysymyksiä, voidaan nopeasti ottaa yhteyttä huoltoteknikkoon. Etäpalvelu on lisäys nykyiseen tarjontaan: "Myös asiakkaamme ovat innoissaan", sanoo Golinelli. Erittäin monimutkaisten tuotteiden myynti- ja konsultointiprosessia ei kuitenkaan voida 100 prosenttisesti digitalisoida.
B. Braun käyttää myyntikonseptia, jossa yhdistyvät molemmat. "Tällä tavoin yhdistämme molempien maailmojen parhaat puolet: virtuaalisuuden ja paikan päällä olemisen", sanoo Basic Care -tuotteiden maailmanlaajuisesta myynnistä vastaava René Trinder. "Säännölliset virtuaalikokoukset lisäävät läheisyyttä etäisyydestä huolimatta ja tarjoavat mahdollisuuden suunnitella projektisyklejä asiakkaidemme kanssa entistä tehokkaammin", Trinder sanoo. "Asiakkaamme pitävät myös tästä heille syntyvästä ajansäästöstä."
2. Monimutkaisuuden kommunikointi: koulutus
Toinen asia, josta B. Braun tunnetaan, on sen tarjoama tieteellinen koulutus, jota järjestetään ympäri maailmaa Aesculap Academyn kautta. B. Braunin asiantuntijat esittelevät lääkäreille ja hoitohenkilökunnalle uusinta teknologiaa ja opettavat monimutkaisia toimenpiteitä sekä lääkinnällisten laitteiden turvallista käsittelyä. Kiinan Aesculap Academy on vuodesta 2018 lähtien käyttänyt sovelluksia ja digitaalisia työkaluja täydentääkseen luokkaopetusta. "Digitaalinen muutos oli aluksi haaste työntekijöillemme ja asiakkaillemme", sanoo Kiinan Aesculap Academyn johtaja Laffael Chen.
Tämä muuttui, kun pandemia teki lähiopetuksen järjestämisen koulutuskeskuksissa mahdottomaksi. Lähes yhdessä yössä tiimin piti löytää vaihtoehto, jolloin jo aikaisemmin tehty digitaalinen pohjatyö oli hyödyksi. Olemassa olevasta sovelluksesta tuli arvokas alusta, jonka avulla asiakkaille voitiin tarjota tärkeää tietoa lockdownista huolimatta. Vuoden sisällä rekisteröityneiden käyttäjien määrä kasvoi 70 000:sta yli 400 000:een.
Koska tieteelliset konferenssit, messut ja tavalliset liiketapaamiset olivat pysähdyksissä ympäri maailmaa, Aesculap Academyn digitaalisesta alustasta tuli todellinen kohtauspaikka useassa maassa. "Meille digitaaliset koulutusohjelmamme olivat yhtäkkiä ainoa tapa pitää yhteyttä asiakkaisiimme", sanoo Tanja Bauer, joka vastaa 40:n Aesculap Academyn liiketoiminnan kehittämisestä maailmanlaajuisesti.
Dynamiikka, joka tulee esiin, kun työntekijät saavat työskennellä pragmaattisten ratkaisujen parissa oma-aloitteisesti, näkyy myös dialyysikoulutuksen esimerkissä. Koska korkean teknologian dialyysikoneiden asianmukainen käyttö on erittäin tärkeää mutta monimutkaista, B. Braun kouluttaa ja sertifioi hoitohenkilökuntaa. Vuoteen 2020 asti koulutukset pidettiin tiukasti paikan päällä, mutta luotettavan hoidon ylläpitämiseksi oli löydettävä vaihtoehto nopeasti. "Sanoimme itsellemme: Kokeillaan digitaalisesti", sanoo Manuel Stiel, joka vastaa tiiminsä kanssa Avitum ja Hospital Care -divisioonien maailmanlaajuisesta teknisestä koulutuksesta.
Yhdessä kollegoidensa Katja Lehmannin, Daniel Dauden ja Matthias Herresin kanssa hän työsti verkkokoulutuskurssia, tallensi videotutoriaaleja ja paransi jatkuvasti oppimiskokemusta useiden testiajojen tuloksena. "Asianmukaisten laitteiden hankkimisen lisäksi oli todella tärkeää näyttää osallistujille, että tällainen oli edes mahdollista verkossa", Stiel sanoo. Täten, he luottivat epätavalliseen ehdotukseen: "Ensimmäiselle asiakkaallemme sanoimme: "Maksat verkkokoulutuksesta vain, jos pidit sitä hyvänä", Stiel selittää. Asiakas oli innoissaan siitä, miten koulutus toteutettiin. "Tiesimme viimeistään silloin, että koulutus voisi toimia myös digitaalisesti."
Myös Christoph Storz, Aesculap Academyn simulaatio- ja oppimismenetelmien spesialisti, ymmärtää, että digitaaliset kurssit voivat toimia oikein toteutettuina. Hän työskentelee Baselin yliopiston kanssa yhteisessä projektissa, joka muuttaa CT- ja MRI -skannaukset reaaliajassa 3D-malliksi, jota voidaan tarkastella virtuaalitodellisuuslasien kanssa. "Tämän menetelmän avulla on mahdollista sukeltaa rakenteeseen ja katsoa sitä kaikista mahdollisista kulmista", Storz sanoo. Tämän tyyppisellä visualisoinnilla Aesculap Academyn osallistujat voivat opiskella monimutkaisia lääketieteellisiä asioita uusilla tavoilla. Yhdellä kursseista lääkärit hoitavat viittä potilasta. Osallistujat oppivat sekä luentojen kautta että tutkimalla potilaita itse virtuaalitodellisuuslasien avulla. "Asiantuntijat, jotka ovat toimineet vuosikymmeniä nykyisillä menetelmillä, ovat usein skeptisiä, kun puhun tästä uudesta lähestymistavasta", Storz sanoo. "Heti kun he laittavat lasit päähänsä, he eivät halua enää ottaa niitä pois."
3. Välimatkan kiriminen kiinni verkossa: työympäristö
Potilaiden terveyttä suojelevien sekä edistävien innovatiivisten ja luotettavien tuotteiden valmistaminen vaatii monen asiantuntijan saumatonta yhteistyötä ja koordinaatiota. Ennen pandemiaa sisäinen viestintä oli sekä analogista että digitaalista - konferensseja, puheluita, sähköpostiviestejä, tietokantoja ja keskusteluja taukohuoneessa. Keväällä 2020 B. Braun siirtyi etätyöhön hetkessä. Mitä yritys tekee, kun se ei yhtäkkiä pysty saamaan todellista yhteyttä lähes kenenkään kanssa? Miten tietoa voidaan jakaa nopeasti ja tehokkaasti näissä olosuhteissa? Miten päätökset tehdään? Ja miten kotoa työskentelevät työntekijät voivat silti tuntea olevansa osa työyhteisöä?
Se, kuinka paljon asiat muuttuivat vain vuodessa, näkyy erityisesti tuotannossa, jossa ennen pandemiaa oli vain vähän kokemusta kotona työskentelystä ja videoneuvotteluista. "Kun päätettiin siirtää hallinto etätöihin, emme todellakaan olleet varmoja, toimisiko kaikki kunnolla", sanoo Marc Riemenschneider, Berliinin lääketehtaan johtaja. Tehtaalla valmistetaan lasista ja muovista koostuvia injektiopulloja, jotka sisältävät esimerkiksi nukutusaineena käytettävää propofolia, joka on ollut elintärkeä tuote pandemian aikana. Epävarmuus johtui siitä, että useimpien B. Braunin tuotteiden valmistus on monimutkaista ja sisältää satoja työvaiheita. Tehdasta kohtasi kaksinkertainen haaste: Tuotantoa oli lisättävä, jotta voitiin vastata kysynnän jyrkkään nousuun ja samalla jouduttiin yhtäkkiä hallinnoimaan tuotantoa etänä. "Saimme organisoitua koko tuotannon paikan päällä", kertoo Frederike Traulsen, joka johtaa tuotantoa Berliinin tehtaalla. "Olemme digitalisoineet tämän prosessin täysin." Sen sijaan, että he kävisivät asioita läpi yhdessä paikan päällä tehtaalla, he tapaavat nyt videoneuvottelun kautta Microsoft Teamsissa.
"Työntekijämme muokkasivat prosesseja itsenäisesti ja proaktiivisesti, jotta etätyöt sujuisivat", sanoo Susanne Loge, joka johtaa Berliinin tehtaan laadunvarmistusta. "Kun tämä kaikki alkoi toimia vain muutaman päivän jälkeen, ajattelin itsekseni, että ‘Vau’."
Uudet teknologiat auttavat myös kirimään kiinni suuria etäisyyksiä. Lähes kukaan ei tiedä sitä paremmin kuin Allan Barr, joka on B. Braunin vatsaelinkirurgian sekä sydän- ja thoraxkirurgian kliininen johtaja Isossa-Britanniassa. Pandemia iski maahan erityisen voimakkaasti, minkä vuoksi lähes jokainen sairaala sulki ovensa ulkopuolisilta vierailijoilta. Barr aloitti yhdessä kollegansa Sam Millerin kanssa kokeilun ohjelmistokehittäjä TeamViewerin virtuaalitodellisuussovelluksella, joka katsoo viestintäkumppanin kameran läpi ja mahdollistaa kolmiulotteisten merkkien ja piirustusten asettamisen kuvan päälle. Teknologiaa, jossa on potentiaalia.
Eräänä iltana Barr sai puhelun leikkaussalisairaanhoitajalta, joka ilmoitti ongelmasta B. Braunin EinsteinVision 3D -kamerajärjestelmässä, jota käytetään mini-invasiivisiin toimenpiteisiin. Potilas oli leikkaussalissa ja kirurginen toimenpide oli juuri alkamassa, mutta yksi näytöistä ei toiminut kunnolla. Barr ei pystynyt tunnistamaan ongelmaa puhelimitse, koska palautteen mukaan kaikki yhteydet olivat kunnossa, joten hänen täytyi improvisoida. Kun leikkaussalisairaanhoitaja oli asentanut TeamViewer-sovelluksen älypuhelimeensa, Barr pystyi näkemään ikään kuin hoitajan olan takaa, kun hän tarkisti järjestelmän uudelleen - melkein kuin hän itse olisi ollut huoneessa. Ongelma löydettiin nopeasti: Kaikki liitännät olivat paikoillaan, mutta liiaksi venytetty kaapeli oli aiheuttanut näyttövian, joka korjattiin Barrin ohjeiden mukaan.
"Ensimmäisestä puhelustamme ongelman ratkaisemiseen kesti kaksikymmentä minuuttia. Normaalitilanteessa tämä olisi vaatinut paikan päällä käyntiä, joka olisi onnistunut vasta seuraavana päivänä tai mahdollisesti myöhemmin. Hyvin yksinkertainen korjaustoimenpide, mutta jota ilman olisi mahdollisesti ollut merkittäviä seurauksia leikkaussalipöydällä olevalle potilaalle ja myös seuraavaksi aamuksi suunniteltu monimutkainen onkologinen toimenpide olisi jouduttu mahdollisesti perumaan", Barr selittää.
Vuosi pandemian alkamisen jälkeen monista asioista, jotka vielä vuosi sitten olisivat kuulostaneet tieteiskirjallisuudelta, on tullut arkipäivää. Etädiagnoosit virtuaalitodellisuuslaseja käyttämällä. Tehtaan tuotannon etähallintaa olohuoneesta käsin. Levottomuuden tunne, joka syntyy kun työkavereita ja asiakkaita ei voi nähdä henkilökohtaisesti moneen kuukauteen. "Digitalisaatio aiheuttaa joskus myös ahdistusta", sanoo Trinder. Kuitenkin kaikkialla yrityksessä tiimit työskentelevät yhdessä kääntääkseen esteet mahdollisuuksiksi, muokkaavat aktiivisesti muutosta, ovat joustavia ja kokeilevat asioita. He ovat itse usein yllättyneitä siitä, kuinka nopeasti ja kuinka paljon voidaan asioita muuttaa, jos joku vain tekee sen. Kulunut vuosi on osoittanut kaikille: ”B. Braun on valmis. ”