Huoltotiimissä tarkka protokolla yhdistyy vuosien kokemukseen
Moitteettomasti toimivat laitteet ovat potilastyön perusta. B. Braunilla asiakkaiden arjen sujumisen varmistaa huoltotiimi, jolla on yhteensä kymmenien vuosien verran ammattitaitoa. Työ tehdään tarkkojen määräysten mukaan.
Kun on aika huoltaa tai korjata B. Braunin toimittama laite, toimeen tarttuu Helsingin Pitäjänmäessä työskentelevä huoltoyksikkö. Kolmihenkinen tiimi on työskennellyt yhdessä pitkään: huoltoesimies Olli Maunulla on takana B. Braunilla 23 vuotta, huoltoteknikko Janne Holopaisella kymmenen vuotta ja huoltoteknikko Markus Kuusisella seitsemän vuotta.
Työ on toki vuosien varrella muuttunut. Varsinaisen huollon osuus kaikesta tekemisestä on nykyisin enää noin kolmannes.
– Loppu on asiakaspalvelua, koulutusta ja erilaista taustatyötä. Hoidamme itse esimerkiksi laitetilauksia ja laskutuksia, Olli Maunu kertoo.
Osalla B. Braunin asiakkaista ei ole omaa huolto-organisaatiota. Silloin työ tehdään joko B. Braunin tiloissa Pitäjänmäessä tai asiakkaiden luona eri puolilla maata. Osa laitteista on pultattu kiinni lattiaan, joten niiden lähettäminen Helsinkiin ei onnistu, ja muutkin suurikokoiset laitteet on usein helpompi huoltaa paikan päällä. Pieniä laitteita lähetetään Pitäjänmäkeen postitse.
– Joidenkin asiakkaiden kanssa on tehty huoltosopimus, ja tarvittaessa huollot käydään tekemässä asiakkaan luona. Reissaaminen on osa työtämme. Voi sanoa, että joka viikko joku tiimistä on keikalla, Olli Maunu sanoo.
Joillakin B. Braunin suuremmilla asiakkailla on omat huoltoteknikot. Heille on annettava erikoiskoulutus, ennen kuin he voivat ryhtyä korjaus- ja huoltotoimiin. Siitä vastaa Olli Maunu. Pandemian vuoksi tauolla olleet koulutukset päästiin aloittamaan uudelleen maaliskuun lopulla.
Tiivistä yhteistyötä moneen suuntaan
Huoltotiimi saa asiakkailta säännöllisesti yhteydenottoja, joissa kysytään laitteiden käyttö- ja huolto-ohjeita, kuten sitä, onko jokin osa laitteen kanssa yhteensopiva. Työ ei ole muutenkaan yksinäistä puurtamista. Huolto tekee B. Braunilla tiivistä yhteistyötä myyntiorganisaation kanssa esimerkiksi tarjouksia tehtäessä.
Työ on myös kansainvälistä. Päämieheltä Saksasta kysytään usein vastauksia asiakkaiden kysymyksiin. Tiimi on käynyt työkeikoilla Ruotsissa, jossa B. Braunin huoltoyksikkö on pienempi kuin Suomessa. Lisäksi pieni osa laitteista, esimerkiksi tietyt kirurgiset laitteet, lähetetään huollettaviksi päämiehelle Saksaan. Lähes kaikki Suomessa myydyt laitteet pystytään kuitenkin huoltamaan ja korjaamaan täällä.
Työ tehdään tarkkojen määräysten mukaan
– Valmistaja on määritellyt laitteille tarkat standardit, joten toimimme aina tietyn testiprotokollan mukaan. Työtä ohjaavat myös EU:n lääkinnällisistä laitteista annettu MDR-asetus (Medical Device Regulation) ja lääkinnällisten laitteiden ISO 13485 -sertifikaatti, Olli Maunu luettelee.