Kotihoidolle etäkoulutusta avanteenhoidosta
Keski-Suomen alueen kotihoidolle järjestettiin helmikuun alussa etäkoulutus, jossa käytiin läpi avanteenhoidon perusasioita. Tarve koulutukselle on jatkuva, sillä työntekijät vaihtuvat ja osalla ei ole aiempaa kokemusta avanteenhoidosta. Teams-koulutus keräsi ruudun ääreen yli 30 kuulijaa. Palaute oli innostunutta ja ennakkokysymyksiä lähetettiin runsaasti. Koulutuksen jälkeen moni osallistuja on saanut lisäneuvoja omien asiakkaidensa hoitoon avannehoitaja Elisa Puumalaiselta.
Keski-Suomen sairaanhoitopiiri on alueena suuri, ja välimatkat ovat pitkiä. Siksi B. Braunin etänä järjestetty avanteenhoidon koulutus palveli hyvin alueen kotihoidon tarpeita. Helmikuun alussa järjestetty koulutus keräsi ruudun ääreen yli 30 kuulijaa. Joillakin päätteillä koulutusta oli keräännytty kuuntelemaan työkavereiden kanssa. Osallistujamäärä oli monikertaisesti suurempi kuin paikan päällä järjestettyyn koulutukseen olisi voitu ottaa. Myös välimatkat olisivat rajoittaneet monen osallistumismahdollisuuksia.
– Kotihoidon puolella on jatkuvia haasteita avanteenhoidon kanssa. Työntekijöiden vaihtuvuus on suurta, ja osalla ei ole aiempaa kokemusta avanteenhoidosta, kertoo Elisa Puumalainen, joka työskentelee avannehoitajana uudessa Sairaala Novassa Jyväskylässä.
– Osaamisessa on isoja eroja. Osa terveydenhoitoalan opiskelijoista saa opiskelu- ja harjoituspaikoissaan jonkin verran oppia avanteenhoidosta, osa ei juuri lainkaan. Kotihoidossa vastaan voi tulla myös ongelma-avanteita tai tilanteita, joissa hoitoalueelle tulee ensimmäinen avannepotilas pitkän tauon jälkeen. Siksi täydennyskoulutusta on hyvä tarjota säännöllisesti.
Perusasiat mietityttävät avanteissa
Koronatilanteen takia sairaanhoitopiirien avanteen- ja haavanhoitopäiviä ja osastotunteja ei ole voitu järjestää. Koulutukset on siirretty verkkoon. B. Braun järjestää Teams-koulutuksia pienemmille ryhmille viikoittain, välillä useampia viikossa.
– Kun aloimme järjestää isompaa etäkoulutusta kotihoidolle, otin yhteyttä sekä yksityisen että julkisen puolen palveluntuottajiin. Kiinnostusta osallistumiseen löytyi pieniltäkin paikkakunnilta. Etäkoulutukseen osallistuminen koettiin helpommaksi järjestää, sillä kaikki työntekijät tekevät kenttätyötä, taustoittaa B. Braunin aluepäällikkö Mia Kalajanniska.
Kouluttajaksi saatiin Elisa Puumalainen, jolla on noin 20 vuoden kokemus avanteenhoidosta. Hän on tehnyt yhteistyötä B. Braunin kanssa jo vuosien ajan, kun avanneleikatuille ja heidän omaisilleen on järjestetty ensitiedon päiviä. Etäkoulutus oli hänelle aivan uudenlainen kokemus. Se avasi silmiä Teams-koulutusten mahdollisuuksiin ja siihen, kuinka hyvin niillä on mahdollista tavoittaa ihmisiä.
– Kuulijat osallistuivat aktiivisesti chatissa koulutuksen aikana. Saimme myös etukäteen runsaasti kysymyksiä. Ne koskivat ihan perusasioita, kuten miten ihonsuojarengasta käytetään tai mitä eroa on tasaisella ja kuperalla sidoksella. Ihonhoitoon liittyvät asiat mietityttivät monia, Puumalainen mainitsee.
Avanteenhoitovälineet kehittyvät jatkuvasti
Koulutuksessa käytiin läpi muun muassa erilaiset avannetyypit, hoidon perusteet ja tyypilliset ongelmatilanteet. Lopuksi esiteltiin B. Braunin avanteenhoitotuotteita ja niiden käyttötarkoituksia. Mukana esittelemässä oli B. Braunin aluepäällikkö Arja Airosto.
– Tuotteet kehittyvät jatkuvasti. Jos avanteenhoidon kanssa ei ole tekemisissä säännöllisesti, tarjolla olevista hoitotuotteista on vaikea pysyä kärryillä. Siksi kannustan kysymään rohkeasti neuvoa. Koulutuksen jälkeen useampi osallistuja on jo ottanut yhteyttä ja pyytänyt apua asiakkaidensa hoitoon. He ovat saaneet itsevarmuutta hoitovaihtoehtojen miettimiseen, Puumalainen iloitsee.
Kurssista annettiin paljon positiivista palautetta. Mia Kalajanniskan mukaan moni kiitti siitä, että he saivat nimen ja kasvot avannehoitajalle, jolta on helppo kysyä lisätietoja. Tämä on madaltanut kynnystä ottaa yhteyttä. Sairaala Novan avannehoitajien soittoaika on arkisin kello 9–12. Neuvoja kysytään erityisesti avanteen hoito-ohjeista ja hoitotarvikkeista.
– Jos omassa hoitoyksikössä on tarvetta koulutukselle, sellaista voi pyytää matalalla kynnyksellä B. Braunin yhteyshenkilöiltä. Tiedon tarve ei katoa minnekään, vaikka ajat olisivat poikkeukselliset. Jatkossa etäkoulutuksia tullaan järjestämään rinta rinnan livekoulutusten kanssa, Kalajanniska lupaa.
– Järjestämme koulutusta aina tarpeen mukaan. Saimme esimerkiksi toiveen, että kesälomasijaisia varten pidettäisiin vielä uusi avannekoulutus. Tämä Teams-etäkoulutus järjestettiin toukokuun lopussa. Otamme mielellämme toiveita vastaan, Kalajanniska kertoo.