Avannetuotteiden kotijakelu laajenee palvelemaan liki koko Uuttamaata
B. Braun aloitti syyskuun alussa avannetuotteiden kotijakeluyhteistyön HUS Logistiikan kanssa. Sen myötä yhtiö vie jatkossa paketit kodin kynnykselle saakka isossa osassa Suomea.
Tilaus hoitotarvikejakelun asiantuntijan laatiman vuosisuunnitelman mukaan kotoa käsin menemään, paketti kotiovelle ja arki jatkuu. Tällaista palvelua pääsee käyttämään pian yhä useampi B. Braunin avannetuotteita käyttävä.
B. Braun ja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri eli HUS aloittivat syyskuun alussa kotijakeluyhteistyön. HUS:n logistiikasta vastaava HUS Logistiikka kilpailutti avannetarvikkeet, missä B. Braun tuli valituksi. Avannetuotteiden kotijakelun järjestäminen Uudenmaan kuntiin oli osa kilpailutusta.
– Kotijakelu helpottaa avannepotilaita, kun hoitotarvikkeita ei tarvitse hakea hoitotarvikejakelun toimipisteestä. Uudessa sopimuksessa huomioidaan kotijakelun vaatimus koskien myös kaikkia Uudenmaan kuntia – lukuun ottamatta Espoon kaupunki, joka ei hankinnan toteuttamisen aikaan ollut hankintayhteistyössä mukana, HUS Logistiikan kehittämispäällikkö Annika Turunen kertoo.
Hän sanoo, että avannetarvikkeiden hankinnan keskittämisellä saavutetaan paremmin potilaiden hoitoketjun sujuvuus hoidon ja siihen käytettävien tarvikkeiden osalta, kun potilas siirtyy erikoissairaanhoidosta perusterveydenhuoltoon. Yhtenäinen sopimusvalikoima mahdollistaa potilaiden tasapuolisen kohtelun. Kotijakelun huomioiminen sopimuksessa parantaa potilaan asemaa tarvikkeiden saamiseksi. Se on luonnollisesti sekä HUS:lle että B. Braunille ensiarvoisen tärkeää.
Loppuasiakkaiden eli potilaiden arkea kotijakelu helpottaa tietysti ennen kaikkea siinä, että avannetuotteita tilataan kerralla paljon pitkän aikavälin tarpeeseen ja laatikot ovat isoja ja hankalia kuljettaa. Niiden omatoiminen saaminen kotiin olisi monelle haastavaa.
– Kotijakelusta on paljon apua, kun isoja laatikoita ei tarvitse itsenäisesti tai omaisen tai hoitajan tuella hakea. Kotijakelumahdollisuuden vastaanotto kunnissa on ollut erittäin positiivista. Toki osa asiakkaista haluaa edelleen itse asioida hoitotarvikejakelun toimipisteessä. Siksi kotijakeluun siirtymisestä sovitaan aina yhdessä asiakkaan ja hoitotarvikejakelun asiantuntevan henkilökunnan kanssa, Turunen hymyilee.
B. Braunilla on kirkas suunta
Syyskuussa alkanut yhteistyö on nyt käytäntöjen rakentamisvaiheessa. Kotijakelu Uudenmaan kuntiin alkaa näillä näkymin vaiheittain kevään, kesän ja syksyn aikana. Ei kertarysäyksellä kaikkiin kuntiin. Entuudestaan B. Braunilla on kotijakelupalvelu Helsingissä, Kajaanissa ja Pohjois-Savossa. Kookas uudistus ja erittäin laajaksi nyt kasvava kotijakelualue ovat luonnollisesti iso ponnistus B. Braunille. Helsingin kaupunki oli B. Braunin ensimmäinen kotijakelupaikka.
– Uuden kokonaisuuden rakentaminen vaatii paljon suunnittelua ja kommunikaatiota meidän, logistisen palveluntuottajamme PostNord Oy:n sekä HUS Logistiikan välillä. Mutta yhteistyö on luistanut mainiosti. Tässä auttaa paljon se, että B. Braun on tehnyt logistiikkayhteistyötä Helsingin kaupungin kanssa vuodesta 2016. Toiminta on jo rutiinia, ja se kokemus on uuden kuvion kannalta erittäin arvokasta. Pystymme kopioimaan sieltä käytäntöjä uuteen, B. Braun Suomen hankinnoista, logistiikasta ja asiakaspalvelusta vastaava päällikkö Jaana Säde-Jaraskari taustoittaa.
B. Braunin näkökulmasta kotijakelutoiminnan laajentamisessa on arvokasta tietysti ennen kaikkea eri puolilla maata asuvien potilaiden arjen helpottaminen, mutta myös kokemuksen karttuminen isojen palvelukokonaisuuksien rakentamisesta, käyttöönotosta ja kehittämisestä.
– Se on suunta, johon haluamme pyrkiä yhtiönä. Totta kai tavaratuotteiden valmistaminen on toimintamme ydin, mutta monipuolistamme palveluamme yhä isommilla kokonaisuuksilla. Yksinkertaistamme asioita asiakkaalle, kun voi tilata hankekokonaisuuden yhdeltä ja samalta toimijalta. Näin esimerkiksi hankkeen käynnistämisen, yhteydenpidon sekä tavaratuotteiden yhteensopivuuden kanssa on helpointa toimia, B. Braun Suomen kotihoidon liiketoimintayksikön esimies Janita Krips avaa.
– Tietysti jo kyvykkyys tällaiseen kokonaisuuteen kertoo laajasta tuotevalikoimastamme, hän jatkaa.
Selkeä toimitusketju näkyy tyytyväisyytenä
Tällä hetkellä B. Braunin ja HUS Logistiikan konkreettinen yhteistyö on siis rakennusvaiheessa. Jaana Säde-Jaraskari muistuttaa, että vaikka HUS Logistiikka on yksi yksittäinen yhteistyötaho, se sisältää useita eri paikkakuntia, joista jokainen on jakelumielessä omanlaisensa.
– Ja tietysti jokainen potilas on omanlaisensa. Olemme huomanneet jo hyvissä ajoin, että vastuualueiden selkeys koko toimitusketjussa on äärimmäisen tärkeää. Se näkyy suoraan esimerkiksi potilaiden tyytyväisyydessä, mutta myös meidän oman toimintamme vaivattomuutena. Esimerkiksi laaja tietoisuus yhteyshenkilöistä on tärkeää.
Kun potilas, hänen lähiomaisensa tai hoitajansa tekee kotijakelutilauksen henkilökohtaisen vuosisuunnitelmansa pohjalta, se tapahtuu toimijasta riippuen joko B. Braunin kotijakeluun räätälöidyn verkkopalvelun kautta, sähköpostitse tai puhelimitse. Uusi tilaus tehdään neljästi vuodessa. Tilausten sisällöissä ja frekvenssissä noudatetaan asiantuntijan potilaskohtaisesti laatimaa vuosikulutussuunnitelmaa.
– Myös verkkopalvelumme kantokyvyn kehittäminen on ajankohtaista, koska käyttäjämäärä kasvaa merkittävästi. Siihen kuuluu toki tavanomaista käytettävyyden kehittämistäkin. Kaiken kaikkiaan koko tässä hankkeessa on kyse avannepotilaiden arjen sujuvoittamisesta, Janita Krips tiivistää.